Domena dla firmy – pl, com czy com.pl?

W okresie ostatnich trzydziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.

Jak wybrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, kalisz.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .no (Norwegia) czy .se (Szwecja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Rzecz jasna są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .blog, .gov, .edu.

Dobrze przeanalizuj także wybór nazwy głównej domeny

Znacznie więcej planowania zabierze na pewno selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, wypada użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfliktów sądowych z konkurencją.